Attraktive arbeidsgivere har lettere for å rekruttere nye medarbeidere. Hele 83% av spurte ledere er enige i at et sterk employer brand i stor grad påvirker evnen til å ansette de beste kandidatene. Dette er fordi folk jobber for kulturer, og ikke selskaper. Deres oppfatning av deg som arbeidsgiver er avgjørende. Både kandidater og de som rekrutterer, sier at selskapskulturen er en av de viktigste faktorene for valg av arbeidsgiver. Og kanskje noen ganger det vanskeligste å kommunisere.
Hva er employer branding?
Employer branding handler i stor grad om å kommunisere bedriftens styrker til målgruppen. Alle selskaper har et employer brand, enten man vil eller ei. Gjennom systematisk arbeid over tid vil selskapet ditt kunne sikre seg en posisjon som en attraktiv arbeidsgiver, og på den måten være i stand til å tiltrekke og beholde de beste hodene.
Det handler først og fremst om hvilke fordeler som gjør arbeidsplassen attraktiv, om å finne de gode historiene og fortelle disse på en måte som appellerer til målgruppen du ønsker å tiltrekke deg, i kanaler der de befinner seg.
Hvorfor er employer branding viktig?
Fordelene ved å jobbe med employer branding er mange. Det bidrar blant annet til å:
- Redusere “time to hire”
- Tiltrekke de beste kandidatene
- Redusere turnover
- Skape sterke ambassadører for selskapet
- Styrke selskapets omdømme og merkevare som arbeidsgiver
Hvordan kan Dfind bidra?
Rådgivning:
Vi er opptatt av å skape verdi, med utgangspunkt i selskapets ståsted og behov. Våre rådgivere bidrar gjennom hele kandidat- og medarbeiderreisen med konkrete tiltak knyttet til det å tiltrekke, utvikle og beholde gode medarbeidere.
Eksempler på dette kan være å bidra i utvikling av selskapets medarbeiderløfte (EVP), fremheve enkelte faggrupper for å øke synlighet og attraktivitet, eller optimalisere eksisterende rekrutterings- og onboardingsprosesser.
Skreddersydd kampanjeside:
Synlighet er nøkkelen til suksess i et vanskelig kandidatmarked. Det er først når du gir kandidater et innblikk i hvordan det er å jobbe hos dere, du gir et beslutningsgrunnlag som er vesentlig bedre enn en vanlig stillingsannonse. Ved hjelp av en spesialdesignet kampanjeside får potensielle medarbeidere muligheten til å bli bedre kjent med selskapet, kulturen og menneskene. Gir dem inntrykk av bedriftens kultur, verdier og arbeidsmiljø.
Tilbake til hovedside for organisasjonsutvikling